Grand & Bryce Canyon, Las Vegas, Death Valley - Reisverslag uit Beatty, Verenigde Staten van Max Nooitgedacht - WaarBenJij.nu Grand & Bryce Canyon, Las Vegas, Death Valley - Reisverslag uit Beatty, Verenigde Staten van Max Nooitgedacht - WaarBenJij.nu

Grand & Bryce Canyon, Las Vegas, Death Valley

Door: maxdn

Blijf op de hoogte en volg Max

17 Juli 2010 | Verenigde Staten, Beatty

Het is wat hoor, zo'n rondreis. Je ziet erg veel in een vrij korte tijd. De afgelopen dagen zijn we 3 staten doorgereden, over een best flinke afstand en grote verschillen in omgeving en natuur. De Grand Canyon ligt ver boven zeeniveau, tot zo'n 2500 meter zelfs. de reis voerde eergisteren naar Bryce Canyon, wat ook hoog boven zeeniveau ligt. Onderweg passeerden we weer prachtige omgevingen, waaronder de Painted Desert, een woestijn waar allerlei kleuren in voorkomen, alsof het geschilderd is dus. Bryce Canyon zelf is eigenlijk helemaal geen Canyon (Zoals de Grand Canyon dat wel is, de diep uitgeslepen bedding van een rivier), maar eerder het einde van een plateau, waar door erosie prachtige vormen ontstaan zijn. Het is net alsof er een kunstenaar aan het werk is geweest, zo apart ziet het er uit. We hebben er goed rondgekeken, en we zijn ook een stuk afgedaald langs het plateau, waar we ook weer werden getrakteerd op prachtige uitzichten. Onnodig om te zeggen dat ik erg veel foto's heb gemaakt van al dat natuurschoon.
Ons hotel was vlak buiten het park gelegen, en met de auto waren veel uitzichtpunten te bezichtigen. Vrijdagochtend keken we daar dan ook nog even rond voordat we richting Vegas gingen. Onderweg was er nog Zion national Park, maar we besloten om dat over te slaan, omdat we al genoeg parken tegenkomen tijdens onze reis.
De trip naar Vegas betekende ook weer terug naar de hoge temperaturen. Toen we Vegas naderden steeg de temperatuur tot ruim boven de 40 graden, en toen we aan "The Strip" de auto uitstapten was het alsof we in een sauna stonden. Dit belette ons er echter niet van om de Strip goed te bekijken. Vrijdag beperkten we ons vooral tot Caesar's Palace, waar ook veel winkels te vinden waren. Al waren deze winkels wel zodanig duur dat de dollars onze portemonnees niet verlieten. Verder hebben we die dag ook nog een miniatuur Venetië bekeken, inclusief een kanaal en het Dogenpaleis. In deze grote hotels was het gelukkig lekker koel, dus goed uit te houden. We waren zodanig veel tijd kwijt dat we pas s'avonds laat in het hotel kwamen en daar ook gegeten hebben. Daarna heb ik nog snel twee ansichtkaarten geschreven alvorens te gaan slapen. De andere twee moeten nog geschreven worden, en allevier moeten ze nog op de post. Vanochtend probeerde ik een weblogitem te schrijven, maar ik werd onderbroken (zie ook vorige blog) omdat we zouden vertrekken. En dat deden we ook, en wel weer naar de Strip. Deze keer bekeken we New York New York, Excalibur, en Luxor. Alledrie waren zeer groot, en gevuld met vooral Casino's en hier en daar een dure winkel en eetgelegenheid. We hebben ontbeten in een nagebouwde New Yorkse straat, maar omdat ik nog nooit in New York geweest ben (Een nacht op JFK Airport uitgezonderd) kon ik niet beoordelen of het een goede kopie was. In het New York hotel was ook een achtbaan te vinden, die zowel door als om het hotel loopt. Het leek ons leuk om er in te gaan, met het idee dat 5 dollar wel te betalen is. Ik zei nog dat het me niets zou verbazen als een ritje 10 dollar kost. Ik had het fout. Een ritje kost 14(!) dollar. Ofwel, we zijn er niet ingeweest.
Excalibur zijn we doorgelopen, en Luxor hebben we ook bekeken. Dit is een hotel in een pyramide, en vanaf het Casino-level kun je omhoog kijken naar alle kamers, die diagonaal tegen het dak geplakt zitten. Een indrukwekkend uitzicht.
Inmiddels liep de klok al tegen twee uur, en gingen we door naar de Las Vegas premium outlet. Hier hebben we ruim 2 uur doorgebracht, lopend door de hitte van shop naar shop. Mijn oogst: 2 paar schoenen (samen voor slechts 43 dollar (ofwel 17 euro per paar), en 3 t-shirts. Toen we daar klaar waren liep het tegen half 5, en stapten we in de auto richting Death Valley. Hier reden we met de auto doorheen, en zijn we 1 keer gestopt. Op dat moment gaf de thermometer 122 graden aan. Geen zorgen, dat is Fahrenheit. In Celsius is het echter ook niet niks: 50 graden. Ja, dat lees je goed. En het was te merken. Waar Las Vegas aanvoelde als een sauna, was Death Valley meer te omschrijven als een brandende oven. Ook bijzonder was dat het laagste punt daar 86 meter onder zeeniveau ligt. Op de rotswand achter ons was een bordje geplaatst met de tekst "sea level". Bordje hing dus 86 meter boven ons. Best indrukwekkend. Death Valley zelf bevat vooral uitgestrekte (zout)vlakte waar enkel lage struiken groeien, maar volgens het boekje komen er honderden plant en diersoorten voor. Ja, dat zag ik (niet dus).
Inmiddels was het al laat, en reden we door richting Beatty, waar ons hotel is.
Leuk feitje: Onderweg tankten we nog even bij een tankstation waar de benzine liefst 4 dollar kostte. Dat is ruim een dollar boven de normale prijs. Maar: Dat is per galleon. 1 galleon is 3,8 liter. Een simpel rekensommetje laat een prijs zien van 87 eurocent per liter. Dat is dus nog altijd bijna de helft minder dan je in Nederland betaald...
Het dorp Beatty waar we nu zitten stelt vrijwel niets voor. Het is een gat in de woestijn, en het verbaasde mij dat het hotel uberhaupt internet heeft. Wel is het nog erg warm, de airco draait op volle toeren maar heeft slechts weinig effect.
Morgen rijden we naar Yosemite National Park, en ik hoop dat we ook nog sequoia's (bomen hoger dan een flatgebouw) te zien krijgen. Daarna is het alweer richting San Fransisco, en het onvermijdelijke einde van deze rondreis. Maar zover is het nog niet natuurlijk. Eerst nog eens goed rondkijken hier. Al heb ik wel zin om weer naar Nederland te gaan hoor. Genoeg dingen staan daar op de planning, en sommige dingen ga je gewoon missen... Zo mis ik (ik kan het amper geloven) het Nederlandse weer. Lekker koel vergeleken met hier...

• 18 Juli 2010 - 08:53

Pien :

Nou max, als jullie terugkomen woensdag zit je weer in een hittegolf.....het belooft 35 graden te worden!
    Je koffer is dus nog niet vol met aankopen! ik zou op weg naar de airport nog maar even stoppen bij een mall...

groeten, P en J